Nastavnica biologije Olivera Kolarić ,prijatan i zanimljiv razgovor želela je da počne Tolstojevim citatom:
„Ako učitelj voli samo posao, on je dobar učitelj.
Ako učitelj voli učenika kao otac ili majka,
on je bolji od onog učitelja koji je pročitao sve knjige
ali ne voli svoj posao, ni đake.
Kad učitelj sjedini ljubav prema poslu i prema učenicima –
to je savršen učitelj.“
Olivera Kolarić je nastavnik biologije u dve škole, OŠ „Jovan Popović“ u Kruševcu i OŠ „Brana Pavlović“ u Konjuhu. Među omiljenim je nastavnicima , što dokazauju i stalne nagrade i iznenđenja koje joj učenici često priređuju.
Nastavnica Olivera ima bogatu biografiju.
-Od početka rada u prosveti promenila sam više škola na teritoriji grada Kruševca što smatram izuzetnom prednošću koja mi je omogućila svestranost u radu i utemeljila ljubav prema deci i svojoj profesiji. Predsednica sam stručnog Udruženja biologa Kruševac, a iz svoje biografije izdvojila bih da sam saradnik Naučnog kluba Kruševac, Stem obrazovnog centra Beograd, Biološkog fakulteta Beograd, Instituta za biološka istraživanja Siniša Stanković i drugih ustanova. Od 2019.godine sam spoljni saradnik ZUOV-a, nosilac međunarodne titule Najbolji nastavnik regiona od 2019.godine – Asocijacija najboljih nastavnika Eh YU, nacionalni mentor fondacije „Obrazovanje za Srbiju“ i Ministrastva prosvete. Autor brojnih projekata za decu i mlade kao i recezent udžbenika biologije i nastavnih sredstava iѕ biologije više izdavačkih kuća. Član sam radne grupe za implementaciju ekološkog obrazovanja Grada Kruševca od 2017.godine i jedan od kreatora Lokalnih akcionih planova – kaže na početku razgovora nastavnica Kolarić.
S obzirom da radi u dve škole, radni dan joj je isplaniran do tančina.
- Veći deo dana provedem u učionici držeći nastavu i moram da kažem da i ja uz učenike vrlo rado svakog dana nešto novo nučim. Odeljenski sam strešina učenika osmog razreda što podrazumeva da u toku dana sarađujem sa roditeljima u cilju dobrobiti učenika, profesionalne orijentacije… Ostatak dana je ispunjen saradničkim aktivnostima sa kolegama, sa različitim ustanovama u cilju planiranja manifestacija ili edukacija za najmlađe ili mlade. Slobodno vreme u toku dana provodim u krugu porodice i prijatelja, koji su mi podrška u radu.. Vrlo često pomislim da mi je 24 časa malo za sve aktivnosti koje želim da odradim tokom dana, ali uz podršku porodice i prijatelja ništa nije nemoguće.
Često praktikuje učionice na otvorenom, što decaipak najviše vole i smatra da se tako i najbolje nauči.
-Kada zatvorim vrata učionice, tu je jedan sasvim drugi naš svet, u kome se trudim da učenici usvajaju znanja različitim metodama.Biologija je predmet koji ima mogućnost drugačijeg metodološkog pristupa nastavi kroz istraživačke zadatke, projektnu nastavu, projekte, integrativnu nastavu gde su glavni akteri učenici uz podršku nastavnika. Zato svoje časove planiram polazeći od toga „ako pristupanju gradivu nije makar malo zanimljivo, obrazovanje se ne događa“. Učionice nisu samo unutar škole. Učionica može biti svuda oko nas. Novo mesto sticanja znanja i veštine može biti svako mesto. Praksa pokazuje da na školovanje i kvalitet života dece najbolji uticaj imaju učenje van učionica, kroz igru, kreativne radionice, povezujući sa svakodnevnim životom. Kroz projekte Udruženja biolog Kruševac i podrške Lokalnih akcionih planova za decu i mlade, realizacija aktivnosti je omogućena na otvorenom,pri čemu je uključen veliki broj učesnika iz svih škola u cilju promocije nauke, a pre svega biologije. Takvim aktivnostima unapređuje se razvoj kapaciteta dece za širenje naučne kulture, razvoj stvaralačkih sposobnosti, kreativnosti, estetske percepcije i ukusa, razvoj motivacije za učenje, osposobljavanje za samostalno učenje, učenje i obrazovanje tokom celog života, timski rad i negovanje drugarstva i prijateljstva, jačanje resursa za promociju nauke kako bi programi bili dostupniji deci. Učenici koji pohađaju učionice na otvorenom i projektne aktivnosti pokazuju bolje rezultate u nastavi, timski rad i preuzimaju inicijativu za svoje učenje što je i cilj obrazovanja, jer„ne učimo za školu nego za život“ – poručuje ova divna nastvanica.
Na naše pitanje , kako danas izgleda biti profesor, Olivera kaže
“Savremeno društvo zahteva novu tipologiju znanja, veština, vrednosti i stavove, nove kompetencije pojedinca.“
Uloga nastavnika u današnjoj, savremenoj školi je veoma složena. U nastavi 21.veka menja se i uloga nastavnika. On više nije samo predavač i ocenjivač, već postaje i organizator, koordinator, planer i motivator u nastavi. Nastavnik je sada više tu da pomogne učeniku da otkrije nova znanja i da ih primeni. Ne treba zaboraviti ni našu vaspitnu ulogu, gde kod učenika razvijamo prave životne vrednosti u skladu sa savremenim vremenom. Kod učenika treba razvijati unutrašnju motivaciju, radoznalost, želju za permanentinm učenjem, komunikaciju i razmenu ideja i mišljenja kako bi od ranog uzrasta bili spremni za stalne promene koje donosi 21.vek. Nastavnik mora da ima kompetencije da upravlja razvojnim promenama u procesu nastave i učenja, da razvije ključne kompetencije kod učenika i da pruži osnov za dalje učenje.Tradicionalnu nastavu zamenili su novi zahtevi nastavnih programa, ali i potrebe za nove veštine i učenika i nastavnika. Dobar pedagog pre svega voli svoj posao. Zatim mora da bude organizovan, fleksibilan i kreativan. Treba da bude svestan potrebe stručnog usavršavanja i unapređenja znanja. Treba da bude dobar čovek, koji poštuje ličnost i različitost sve dece i kolege.. Uloga nastavnika je i da pruža i podršku roditeljima po pitanjima značajnim za razvoj i obrazovanje njihove dece, da podstiče, usmerava razvoj i unapređuju vaspitno-obrazovno aktivnosti na osnovu profesionalnih znanja, a u skladu sa potrebama društva i ličnosti deteta. Ključno je za savremenog nastavnika da kao profesionalac preuzima odgovornost za svoj rad izvan neposrednog radnog mesta i da vodi računa o dugoročnim interesima društva u celini..Pored profesionalnog odnosa na radnom mestu nastavnik mora da bude aktivan i u društvenim dešavanjima i manifestacijama na lokalu, misleći na dobrobit svih učesnika..Zdadatak nastavnika u savremenoj školi je da nauči učenika kako se uči jer „uspešno učiti može samo onaj učenik koji je naučio kako se uči“.
Olivera je u srednjoj medicinskoj školi otkrila da je njena budućnost u prosveti zahvaljujući , upravo dobrim profesorima.
- Upravo u srednjoj školi otkrila sam da je moja najveća ljubav i životni poziv nauka o životu. Kroz integrativnu, istraživačku praktičnu nastavu iz biološpkih grupa predmeta profesori na fakultetu pokazali su interesantan način usvajanja i primene znanja kojim podučavam svoje učenike.
Poslovni i privatni život nije lako uskladiti.
-Mađutim, nije neostvarivo to i uraditi. U ljubavi vidim recept za pravljenje balansa. Ljubav prema porodici je ,svakako, ono što pokreće sve ostalo,a prva karika koja povezuje moj privatni život i porodicu jesu moji prijatelji. Oni najbliži su važan deo mog privatnog života, ali i deo tima sa kojim ostvarujem svoje poslovne ideje ili kao prijatelji i saradnik podržavam njihove.
Hobi joj je gajenje cveća i ljubav prema prirodi.
-Hobi koji mi je zaokupljao pažnju još od detinjstva je gajenje cveća i ljubav prema prirodi. Nekako je ta ljubav i dan-danas aktuelna, utkana je i u moju profesiju. Kada je o interesovanjima reč, u poslednje vreme zajednosa mojim saradnicima iz vrtića, osnovnih, srednjih škola, fakulteta i institucija posvećeno radim na unapređivanju roditeljskih kompetencija, edukacijom nastavnika za unapređenje digitalnih kompetencija, stručnom usavršavanju nastavnika i unapređenju metodike nastave biologije, implementacija STEM/STEAM obrazovanja u projektne aktivnosti . Posebno zadaovoljstvo mi predstavlja neformalno obrazovanje dece i mladih kroz radionice, izlete, edukativna predavanja i organizacije manifestacija na lokalnom i globalnom nivou.
Savremen život sa sobom donosi benefite. Napredak tehnike i tehnologije omogućio nam je da živimo lagodnije od predaka. Danas živimo modernim, industrijalizovanim životom. Ukoliko bismo pravili poređenje u načinu života danas i pre samo dvadeset godina, primetili bismo ogromne razlike u navikama, tempu života, ali i promene u životnoj sredini.
-Uživajući u svim tim novotarijama, polako zaboravljamo da pripadamo prirodi i planeti Zemlji. Zaboravljamo da su ljudi deo žive prirode i da zavisimo samo i isključivo od nje, a samim tim dugujemo budućim generacijama da sačuvamo resurse. Zato je zadatak svih nas da najmlađima usadimo ekološku svest kroz lične primere brigom o prirodi. Svako od nas može mnogo da doprinese u svom okruženju jer „ deluj lokalno, misli globalno“Agenda 21.
Nastavnica Olivera je za kraj ovog razgovora poručila
-Svi cvetovi budućnosti su u semenu sadašnjosti’’ stara je izreka, ali mislim da sadrži ono najpotrebnije da razumemo koliko je važno da brižljivo negujemo naše najmlađe, naše seme. Procvetaće nam i čekaju nas u budućnosti. Od nas zavisi kakvi će biti.
PROJEKAT: ŽENE U MUŠKOM ODELU
Ostavite komentar