U drugoj polovini oktobra meseca, u Ustanovi kulture "Gvarnerijus" u Beogradu, izvođačima umetničke muzike dodeljene su Godišnje nagrade Udruženja muzičkih umetnika Srbije. Odluku o nagradama doneo je petočlani žiri kojim je predsedavao flautista Ljubiša Jovanović, a među ovogodišnjim laureatima bila je i sopran Milena Damnjanović, master muzički umetnik, trenutno na završnoj godini doktorskih studija na Fakultetu muzičke umetnosti u Beogradu, na Odseku za solo pevanje u klasi profesorke Violete Pančetović Radaković. Ova jedinstvena nagrada bila je i povod za razgovor sa umetnicom poreklom iz Varvarina, čija dosadašnja blistava karijera je ovenčana brojnim nagradama.
Milena ističe da je za nju velika čast što je dobitnica 54. Godišnje nagrade UMUS-a za najuspešnijeg mladog umetnika u 2023. godini, pohvalivši se činjenicom da je Ljubiša Jovanović, predsednik žirija, istakao da je bio impresioniran njenim prošlogodišnjim koncertom u Galeriji SANU, gde je izvela dva teška ciklusa pesama Riharda Vagnera i Riharda Štrausa.
-Predsednik žirija je, prilikom dodele nagrada, rekao da se retko ko usuđuje da ove cikluse izvodi, a kamoli da ih izvede na jednom koncertu, da ih spaja, tako da je to bilo presudno za ovu nagradu, koju inače delim sa violončelistom Vukom Ovaskainenom i povodom nagrade održaćemo solistički koncert na Kolarcu 24. novembra u 11. sati“, sa ponosom ističe mlada umetnica.
Proveli ste par godina u Kini, gde ste se bavili pedagoškim radom, kakvi su utisci nakon vremena provedenog u toj dalekoj zemlji?
-Pre par godina sam dobila posao u Kini i radila sam tamo na konzervatorijumu „Zheijang“ u gradu Hangdžou, kao profesor solo pevanja. Imala sam i nastupe u različitim gradovima i zanimljivo je to što se moja vizija o izvedbi ova dva ciklusa javila upravo tamo. Sećam se da sam aktivno vežbala i Vagnera i Štrausa, tako da ukoliko nešto zaista želite, možete i da ostvarite i ta vizija mi se i ostvarila-.
Pored umetničke muzike i izvođenja dela velikih svetskih kompozotora, poznato je da dosta pažnje posvećujete i domaćim autorima, ali i sevdalinki i dobroj izvornoj i narodnoj pesmi. Koliko je teško, u današnjim vremenima, operu i umetničku muziku približiti mlađoj populaciji?
-Teško je, naročito za operu. Opera nije prijemčiva masama, a sevdah je daleko bliži, tako da mi se čini da klasična muzika nema dovoljno prostora kao sevdah. Volim sevdalinke i s obzirom na to da je moj tata harmonikaš neretko muziciramo zajedno i postavljamo video snimke na društvene mreže i „YouTube.
Gde Vas publika može čuti i videti u narednom periodu? Šta je u planu, kada su koncerti u pitanju?
-U okviru Leskovačkih dana muzike moj kolega bariton Nikola Mitić održaće solistički koncert u svečanoj sali Grada Leskovca, na kome ću biti gost koncerta, 2. novembra u 19 časova. Nakon toga, 20. novembra izvešću operu mlade kompozitorke Olge Janković u Dorćol placu i onda sledi ovaj solistički koncert na Kolarcu 24. novembra, a 3. decembra ću ponovo nastupiti u ulozi Metele iz operete „Pariski život“, koja počinje u 19:30.
Pored doktorskih studija i brojnih koncerata, baviš se i pedagoškim radom, kako uspevaš da uskladiš sve obaveze?
Trenutno radim kao pedagog u okviru muzičke radionice „Čarobna frula“ pri Kolarcu i, naravno, kao slobodni umetnik i pokušavam nekako da izbalansiram pedagogiju i izvođaštvo, a ujedno sam i student završne godine doktorskih studija na Fakultetu muzičke umetnosti u Beogradu, tako da imam tri stvari da spojim – izvođaštvo, pedagogija i studiranje. Teško je, naporno, ali je ostvarivo, ukoliko imate veliku volju i ukoliko naporno radite
Udruženje muzičkih umetnika Srbije nagrade za životno delo dodelilo je ove godine violinisti Jovanu Kolundžiji i mecosopranistkinji Olgi Milošević, klarinetista Ognjen Popović i braća Teofilović dobitnici su Godišnje nagrade za koncerte u prošloj godini, a pored Milene Damnjanović, dobitnik nagrade za najuspešnijeg mladog umetnika u 2023. godini je violončelista Vuk Ovaskainen. Počasnu nagradu UMUS je dodelio solistkinji Milici Sekulić.
Milena Damnjanović je rođena 1994. godine u Kruševcu. Dobitnica je brojnih nagrada i priznanja među kojima su prva mesta na takmičenjima „Lazar Jovanović“, „Nikola Cvejić“, „Radmila Bakočević“, „Srpska solo pesma“, kao i nagrade iz Fonda „Danica Mastilović“ i Fonda za mlade talente - Dositeja, godišnje nagrade za najbolju studentkinju na studijskom programu za Solo pevanje itd. Mnogobrojni solistički koncerti koje je održala u Beogradu, u Skupštini grada Beograda, SANU, „Gvarnerijusu“, galeriji „Progres“, svedoče o raznolikom repertoaru. Operski debi u Narodnom pozorištu u Beogradu ostvarila je u ulozi Rozine iz opere „Seviljski berberin“ Đoakina Rosinija, a u „Madlenianumu“ u ulozi Metele iz operete „Pariski život“ Žaka Ofenbaha.
U prethodnoj godini održala je solistički koncert u Galeriji SANU 12. juna. Program koncerta su ciklusi pesama Riharda Vagnera i Riharda Štrausa - „Wesendonck Lieder“ i „Vier letzte Lieder“. Na 32. Međunarodnoj tribini kompozitora izvela je delo Jane Andreevske „Ako umram“. Nastupala je na otvaranju festivala „Dani Vlade S. Miloševića“ u Banjaluci i na 25. Festivalu sv. Marka u Zagrebu. Učestvovala je na festivalu „KotorArt“ i „Wild Beauty Art“, kao članica vokalnog ansambla „Kolegijum+“. Krajem godine je nastupala u Bioskopu „Balkan“ u okviru „Meta World“ festivala i imala priliku da sarađuje sa ansamblom „Metamorfozis“ izvodeći dela Vojina Komadine i Svetlane Savić.
Ostavite komentar