REALIZOVAN PROJEKAT NAMENJEN TRSTENIČKIM OSNOVCIMA „MUZEJ NA DLANU“

J.Vukčević 04-12-2024

Projekat „Muzej na dlanu“ namenjen je osnovcima opštine Trstenik koji nastavu pohađaju u školama na seoskom području (Osnovne škole u Milutovcu, Velikoj Drenovi, Medveđi, Stopanji, Donjem Ribniku).

U okviru projekta je omogućeno i realizovano da učenici prvi put budu deo jedne arheološke radionice kakve su već uveliko, sa istim ili sličnim sadržajem, dostupne njihovim vršnjacima u drugim mestima i gradovima.

Cilj ove arheološke radionice, je da se učenici upoznaju sa lokalnom praistorijom i arheologijom opštine Trstenik i da spoznaju drevni svet kroz predmete koji se čuvaju u muzejima. Radionica je koncipirana tako da se učesnicima, kroz prilagođen i interaktivan način, najbolje pojasni šta je muzej, muzejski predmeti, potom šta je arheologija, koja su značajna arheološka nalazišta na teritoriji opštine Trstenik i gde se danas čuvaju predmeti koji su pronađeni prilikom arheoloških iskopavanja. Ova vrsta predznanja predstavlja primarnu osnovu za njihovo dalje školovanje ali i upoznavanje sa prošlošću kraja u kome žive, stasavaju i završavaju školu.

Tim radionice činile su istoričar - kustos Jelena Vukčević i arheolog –kustos Marija Aćimović.

-Najvažniji momenat radionice je bio kada je zvonilo školsko zvono za kraj časa, a ni jedan od učenika se nije pomerio sa mesta marljivo radeći na zadatku koji mu je dodeljen. Ovo se ponovilo pet puta, na svih pet radionica, u svih pet škola sa kojima je potpisan ugovor o partnerstvu i gde su realizovane projektne aktivnosti: OŠ „Rade Dodić“ Milutovac, OŠ „Dobrica Ćosić“ Velika Drenova, OŠ „Ljubivoje Bajić“ Medveđa, OŠ „J. J. Zmaj“ Stopanja i OŠ „Kneginja Milica“ Donji Ribnik – istakla je istoričarka Jelena Vukčević

Projekat „Muzej na dlanu“ je realizovalo UG „Gineka“, udruženje koje okuplja profesionalce iz oblasti nauke, kulture i umetnosti. Ideja za realizaciju projekta se javila jer su članice udruženja, Jelena Vukčević i Marija Aćimović, koje rade kao kustoskinje u Trsteniku i Vrnjačkoj Banji, primetile da na organizovane muzejske radionice ne dolaze deca iz seoskih sredina, već samo deca iz gradskih škola.

-Radionice su pažljivo osmišljene da koreliraju sa gradivom istorije i likovnog vaspitanja za peti razred i realizovane su u periodu kada je mogućnost korelacije sa gradivom bila najveća – u novembru mesecu. Radionice se sastoje od teorijskog i praktičnog dela. U uvodnom delu, deca su se upoznala sa arheologijom kao naukom, muzejima koji čuvaju materijalne istorijske izvore, poslom kustosa i prošlošću trsteničkog kraja. U praktičnom delu radionice se radilo u timovima pod budnim okom voditeljica radionice i prisutnih nastavnika.Za potrebe radionice, naručena je replika antičke keramike (tip amfore) koja je specifičnog oblika i laka za prepoznavanje. Potom su se cele posude ispred dece lomile na delove. Delovi posude su potom davani učenicima koji su podeljenu i timove sa zadatkom da ih ponovo sastave. Osnovni zaključak do koga je deca trebalo da dođu je da se takvi predmeti koji se nalaze prilikom rekognosciranja terena i prilikom arheoloških iskopavanja gotovo nikada ne nalaze u jednom komadu i da se nakon njihovog pronalaska u muzejima pristupa njihovoj rekonstrukciji, restauraciji i konzervaciji. Zaključak sa radionice je da je potrebno više ovakvih sadržaja i da će se UG Gineka i u budućnosti potruditi da na terenu koji pokrivaju seoske škole organizuje ovakve radionice za koje postoji veliko interesovanje. Deca su, na kraju radionice, tokom evaluacije radionica, izjavila da im je najveći izazov bio rekonstrukcija posude od dobijenih delova, ali i da je to bio zadatak koji im se najviše i dopao – zaključuje istoričarka Jelena Vukčević

-Puna raznih godina i opterećujućih informacija o prošlosti, istoriju su generacije i generacije smatrale dosadnim predmetom. Zbog ovakvih razmišljanja danas u muzejima imamo sve manje publike. Odlazak u muzej je navika koja se stiče od ranih dana i zato se deci mora na vreme približiti muzejski predmet i njegova interpretacija. Dugogodišnja istraživanja muzejskih pedagoga su pokazala da posete školskih grupa muzejima i povezivanje gradiva sa muzejskim predmetima pozitivno utiču na njihovu percepciju o očuvanju kulturne baštine. Izloženi predmeti se stavljaju u širi kontekst i kroz razne zanimljive zadatke, igru i nadmetanje, deca se uče prošlosti. Naš primer je nešto drugačiji. Ovaj put su muzejski predmeti našli put do školskih učionica i kroz kratki kurs, deca su nadmašila očekivanja i muzejski radnika i profesora, posebno u delu gde su pokazali svoja znanja kod osnovnih pojmova ali i veštine sklapanja fragmenata prošlosti. Na naše zadovoljstvo , možemo očekivati novi pogled i razumevanje na muzej i muzejske predmete u budućnosti. Program je realizovan pod pokroviteljstvom opštine Trstenik – navodi Marija Aćimović , arheolog-kustos.




Ukupno komentara 0

Ostavite komentar