KNJIGA BILJANE SOLEŠE- LEPOTA JE U LEPIM REČIMA PORUČUJE AUTORKA

Danijela Karajović 16-12-2024

U Beloj sali KCK održano je predstavljanje knjige „Ogledi iz književnosti za decu“, autorke prof. dr Biljane Soleše. U programu su pored autorke govorile Milika Grujić, vaspitačica u penziji i Slađana Jovanović i Tamara Milutinović, profesorke srpskog jezika. U umetničkom delu programa nastupile su učenice Medicinske škole i solista na klarinetu Petar Soleša u klavirskoj pratnji Pavla Soleša. Nakon monografije „Medicinska škola – Kruševac 1948–2018“, ovo je druga knjiga dr Biljane Soleša. Autorka se bavi naučnim radom i od 2013. godine do sada objavila je 52 naučne publikacije u naučnim i stručnim časopisim, u zemlji i regionu iz oblasti teorije književnosti, čitanja i čitalačke pismenosti, dečje književnosti, književnosti epohe realizma i metodike nastave srpskog jezika i književnosti. Knjiga „Ogledi iz književnosti za decu“ je uglavnom sinteza objavljenih naučnih istručnih radova, publikovanih u naučnim časopisima i zbornicima sa naučnih skupova, nastala iz potrebe da se ukaže na važnost istraživanja poetike književnosti za decu, sa ciljem da oživi i zaživi porodično čitanje kao dnevna aktivnost, koja bi veoma doprinela stabilizaciji rastuće krize čitanja. Namenjena je istraživačima književnosti za decu, ljubiteljima knjige i čitanja, te učesnicima obrazovno-vaspitnog razvoja dece.

U književnosti za decu postoji najveći prirodni jaz između autora i dece, tek njiževno kritički tekst ima značajnu ulogu, ali nije namenjen deci. Prva publika dečje knjige su svi oni koji povezuju decu sa njom: roditelji, nastavnici, bibliotekari. Kritički tekst vodi čitaoce nakon kreacije i reakcije ka interpretaciji i recepciji. Na kulturnoj mapi našeg jezičkog područja vlada kriza čitanja koja, istraživanja govore, najviše zahvata populaciju srednjoškolaca, dok je u populaciji mlađih učenika slika optimističnija. Ako još uvek ima nade, onda je primarni zadatak roditelja i zaposlenihu obrazovanju, istražiti, pronaći period, trenutak, sadržaj koji otima deci čitanje, te sistematično raditi na obezbeđenju stabilnog mesta i kontinuiteta u čitanju tokom odrastanja u pojedinačnim životima mladih ljudi, ali i u kulturi kolektiva.

U Ogledima iz književnosti za decu dat je osvrt na manje ili uopšte neistražene književne fenomene, sa jednim konkretnim ciljem – da oživi i zaživi porodično čitanje, da se ukaže na nekadašnje navike zajedničkog čitanja, kao porodične aktivnosti, koja je ne tako davno bila podrazumevana u odgoju dece. To je magična spona koja povezuje članove porodice, provocira ih da kreiraju prijatne trenutke, trajni emotivni kapitali drage uspomene. Čitanje u najranijem detinjstvu aktivira dečju maštu, um se otvara zanove ideje, razvija empatija, poboljšava raspoloženje. Deca uče o emocijama, bogaterečnik, usavršavaju izražavanje, emocionalni i kognitivni razvoj. Individualna i kolektivna dobit je višestruka i dugotrajna. Svaka zajednička porodična aktivnost podrazumeva da smo podelili i vreme i prostor. Ako delimo prostor gledajući svako usvoj telefon, nismo podelili vreme, niti izgradili osećaj pripadnosti, ni zajedništva. Ako ne zakažu porodica i škola, dečja književnost može odigrati važnu ulogu u odrastanju dece i formiranju budućih svestrano obrazovanih i estetski kompetentnihgrađana.

Kriza čitanja se može barem ublažiti, ali i zaustaviti, ako se hoće i želi, ako se omiljena igrica zameni zajednički pročitanom pričom, ako bismo mobilnom telefonudali dnevni i noćni zasluženi odmor, a društvene mreže tretirali kao komunikacijska sredstva, a ne kao životni stil, ako bismo čitanju posvetili barem deset minuta dnevno. Bez obzira na dostignuća savremene tehnologije, moć da ujedno zabavi, raspoloži, nasmeje, vaspita i nauči, još uvek pripada knjizi, istakla je profesorka doktor Biljana Soleša.




Ukupno komentara 0

Ostavite komentar