TRADICIJA BOŽIĆNIH OBIČAJA

07-01-2022

Božić je jedan od dvanaest najvećih hrišćanskih praznika, koji se slave u Pravoslavnoj crkvi. Slavi se kao dan rođenja Božijeg Sina Isusa Hrista rođenog od Svetoga Duha i Presvete Bogorodice Djeve Marije. Tog dana se slavi rođenje Hrista Bogomladenca, Malog Boga pa otuda i naziv Božić. Zato se i pozdravljamo radosnim pozdravom: Hristos se rodi! I odgovaramo sa: Vaistinu Hristos se rodi!

Pravoslavna crkva je proslavljala dan Hristovog rođenja 25. decembra po julijanskom kalendaru sve do usvajanja gregorijanskog kalendara 1582. Tada su pravoslavni praznici pomereni u odnosu na praznike ostalih hrišćanskih veroispovesti i tako se Badnji dan i Božić kao nepokretni hrišćanski praznici slave 6. i 7. januara. Treći dan Božića je posvećen Saboru Presvete Bogorodice, koja je na čudesan način začela i rodila Hrista.

Božićni praznici i običaji zauzimaju središnje mesto u našem narodnom kalendaru. Dva najznačajnija praznika ovog ciklusa su Badnji dan i sam dan Božića. Gotovo sve magijske i kultne radnje vezane su za obezbeđivanje plodnosti u godini koja dolazi. U običajnom delu započinje 6. januara, odnosno spremanjem pečenice-božitnjara, unošenjem badnjaka i slame, spremanjem obrednih božićnih hlebova i služenjem badnje večere. Na Badnji dan se seče badnjak koji je obično sekao domaćin kuće. Sa sobom je nosio bočicu vina kojom je prelivao badnjak i kolač koji je stavljao na panj od badnjaka. Uzimao je prvi iver koji je nosio kući i stavljao ga ispod karlice da bi se bolje skupljao kajmak. Uveče se badnjak seče, unosi u kuću i pali. Pri unošenju badnjaka domaćin i domaćica, koja ga je posipala žitom, su ponegde imali rukavice na rukama. Kada badnjak malo nagori stavljao se kraj ognjišta ili na šporet. Pored njega se obično stavljao manji kolač i metalni novac. Posle unošenja badnjaka domaćin se vraćao da unese slamu. Nekada se slama prostirala po celoj kući, a kasnije se unosila u vreći koja se ostavljala ispod stola ili u korpi koja je ostavljana u ugao prostorije. Ranije, dok je domaćin prostirao slamu, deca su išla za njim i čupkala slamu i imitirala životinje uzvikujući: piju, piju, kvo, kvo...

Na Badnji dan su spremani obredni hlebovi: kolač koji se sekao na Badnji dan i kolač koji se sekao na Božić. Pored toga mešeni su kolači za položajnika, decu i stoku. Na kolač za položajnika se stavljao novac, vuna i obmotavan crvenim koncem. Za decu su spremani kolači posebnih oblika: guska za devojčice, a zec za dečake. Za stoku je mešen kolač u obliku kruga i stavljan na rog.

Posle unošenja badnjaka sekao se kolač i služila večera koja se sastojala od posnih jela i voća, obavezno oraha. Posle večere se nije izlazilo iz kuće, niti su dolazili gosti, a večera je ostajala na slami ili sofri sve do jutra da bi se obezbedilo izobilje u nastupajućoj godini.

Na sam Božić, ujutro rano domaćin i ukućani su išli u crkvu na službu. Po dolasku kući prvo bi se omrsili mlekom, sirom i kajmakom. Rano ujutro dolazio je položajnik koji je najčešće bio unuk, zet, a vrlo retko slučajni gost. Položajnik je lomio grančicu od badnjaka, njome džarao vatru bogoradajući: koliko varnica toliko parica, ovčica, jaganjaca, zdravlja, napretka, berićeta.... U pojedinim selima je ogrtan vunenom čergom. Sa položajnikom se kadilo, sekao kolač i ručalo, a pri polasku kući uz dar je dobijao i za njega posebno spremljen kolač. Izobičajeno je, a nekada je i to bilo, da se u kuću uvodio životinjski položajnik. Ostalo je samo to da se štala okadi, a životinje daruju obrednim kolačima. Na sam dan Božića nije se išlo u goste. Gledalo se da se pojedini poslovi započnu, pa se po malo prelo, pralo i tkalo. Sve ono što bi moglo da napravi štetu u kući na Božić se nije pominjalo: miš, zmija, poplava... Za Božić se nisu spremale pihtije, jer one drhte, a od božitanjara se ostavljala glava za Novu godinu, a plećka za Bogojavljenje.

Pored velikog božićnog kolača, koji je obavezan za Božić, važan obredni kolač je česnica. Mesi se od projinog brašna i u nju se obično stavlja razno zrnevlje: pšenica, kukuruz, dren, iver od praga i metalni novčić. Lomi se na delove i svakom od ukućana se daje po deo, pa se po tome šta je ko dobio u svom delu i sreća proriče. Česnica u suštini predstavlja useve i verovanje da od ovog obrednog hleba zavisi zdravlje ukućana, rod useva i stoke, napredak u poslovima i opšte blagostanje cele kuće. Česnica se uglavnom mesi za Božić, a u nekim selima za Novu godinu, na Sv. Vasilija Velikog, 14. januara.

Kao što je već pomenuto dolazak položajnika trebalo je da donese kući i ukućanima sreću i zato su svi voleli da to bude osoba dobre naravi, a najčešće je položajnik bilo dete.

Badnjak je najčešće drvo hrasta ili cera, koje se pali na Badnje veče, kada se po običaju celu noć ne spava već bdi i čeka Rođenje Hristovo. Pretpostavlja se da je po ovom običaju badnjak i dobio ime. Po rečima vladike Nikolaja Velimirovića Badnjak predstavlja Hrista, a unošenje Badnjaka u dom označava ulazak Hrista u ovaj svet. Badnjak je samo simbol i slika, a Hristos je stvarnost. Zato se i prilkom sečenja, unošenja u kuću i paljenja izražava poštovanje prema Badnjaku, tako što domaćin na rukama nosi rukavice, bdi dok badnjak gori, a od ostataka pravi krstove koje stavlja ispod strehe , nosi u štalu, vinograd i voćnjak, obezbeđujući na taj način napredak u kući i rodnu godinu.

Božić se i danas smatra jednim od najradosnijih porodičnih i crkvenih praznika. Pojedini običaji kao što su unošenje badnjaka, dolazak položajnika i lomljenje česnice su zadržani do danas. Pošto je u selima sve manje stoke izgubio se običaj mešenja kolača za njih, uvođenje životinjskog položajnika, unošenje i posipanje slame po kući. Sve se to svelo na simboliku, pogotovo u gradskim uslovima života. Mnogi običaji koji su danas prisutni održavaju se, ali simbolika im je zaboravljena.

Poslednjih decenija se praktikuje paljenje badnjaka kod crkava, manastira, zatim unošenje u opštine, tako da su obnovljeni običaji koji su postojali pre Drugog svetskog rata.

U gradovima se nekada Božić čestitao prigodnim čestitkama u kojima se izražavala želja za blagostanjem, srećom i uspehom. Danas su one potisnute pojavom mobilnih telefona i slanjem poruka preko društvenih mreža.

I nekada i sada želje su ostale iste:

Slava Bogu na visini

A na zemlji mir

Među ljudima dobra volja! (Božićna crkvena pesma)

HRISTOS SE RODI!

VAISTINU SE RODI!

Zorica Simić, etnolog muzejski savetnik




Ukupno komentara 0

Ostavite komentar