U okviru projekta „Heroji našeg doba“ u saradnji sa Ministarstvom kulture i informisanja, pisaćemo o doktorima i medicinskim radnicima iz kruševačke Kovid ambulante. O njihovom neprestanom radu i angažovanju kako bi se spasili životi ljudi. O neprestanoj borbi, koja još uvek traje. Cilj je da čitaocima prikažemo heroje izvan skafandera i zaštitne opreme. Tim povodom prvo smo razgovarali sa dr Marinom Kostić, spec.medicine rada, direktorkom Doma zdravlja.
Kada i kako je sve počelo?
Usled proglašenja vanrednog stanja u Republici Srbiji, od 15.03.2020. godine u cilju spečavanja širenja KORONA VIRUSA (COVID-19) Dom zdravlja Kruševac, po instrukcijama Ministarstva zdravlja, otvorio je Ambulantu za respiratorne infekcije-ambulantu Bivolje, kao poseban centar za prijem svih pacijenata koji imaju visoku temperaturu i druge tegobe koje se tiču disajnih puteva, kao i građane koji dolaze sa ugroženog područja ili su bili u kontaktu sa licima koja su bila u ugroženom području.
Građani koji su došli sa ugroženog područja ili su bili u kontaktu sa licima koja su bila u ugroženom području, ukoliko imaju zdravstvene tegobe, Prvo su se javljala telefonom u ambulantu za respiratorne infekcije- ambulanta Bivolje svakog dana od 07 do 08 časova svakog dana od 07 do 18 časova.
Odgovorno lice u ambulanti Bivolje bila je dr Snježana Renovčević Bogdanović. Ukoliko se stanje pacijenta pogorša i posle datih uputstava, pacijent se javlja na pregled u Ambulantu za respiratorne infekcije-ambulantu Bivolje. Ukoliko ne može da dođe jer je u lošem zdravstvenom stanju, javlja se na iste brojeve telefona, da bi mu se poslala ekipa Službe hitne medicinske pomoći. U Službi za zdravstvenu zaštitu dece i omladine 24 sata radi ambulanta za respiratorne infekcije , za decu od 0 do 18 godina starosti. Ulaz je iz školskog dispanzera.
Kako je tekla organizacija , oko formiranja timova, reorganizacije ambulante 14. oktobar?
U skladu sa izmenama logaritma za COVID 19, u prostoru gde je do sada radila Ambulanta za respiratorne infekcije- ambulanta Bivolje, nema radiološkog aparata za snimanje pluća. Zato se Ambulanta za respiratorne infekcije KOVID AMBULANTA 24.03.2020.godine, izmešta u novi prostor, u zgradu ambulante 14.oktobar, gde postoji i radiološka i laboratorijska služba za dijagnostiku.
Ambulanta za respiratorne infekcije radi 24 sata.
Svi pacijenti koji imaju povećanu temperaturu, kašalj, otežano dišu, javljaju se u Ambulantu za respiratorne ionfekcije u 14.oktobru, ne idu kod svog izabranog lekara i u svoje ambulante.
Pacijenti iz ambulante Bivolje lečili su se u ambulanti Nova pijaca, pacijenti iz Medicine rada u ambulantu Parunovac, pacijenti iz ambulante 14.oktobar u ambulanti Dijagostički centar.
Zbog novonastale situacije menjao se raspored rada u ostalim ambulantama i službama Doma zdravlja Kruševac.
Koliko je ljudi je tada bilo u timu i kako ste se snašli u tom prvom trenutku kada se još uvek ništa nije znalo o samom virusu?
U Kovid ambulanti u samom početku radilo je 7 lekara opšte medicine, 9 sestara, 4 laboranta, 2 lekara specijalista radiologije, 2 rentgen tehničara, 1 spremačica.
Pacijenti koji se javljaju u Kovid ambulantu su preko 20% u teškom opštem stanju, tako da se u ambulanti primenjuje i neophodna terapija u toku trijaže i dijagnostike.
Zbog opterećenja sa povećanjem broja pacijenata, morali smo da povećamo i broj zdravstvenih radnika koji rade u Kovid ambulanti, s tim što zdravstveni radnici moraju da imaju i po do dva dana odmora.
Redukovali smo broj radnih dana u pojedinim ambulantama, pošto je primećen pad broja pacijenata u svim službama. Najviše se dolazilo zbog akutnih stanja, a standardna terapija se prepisivala nakon poziva telefonom izabranom lekaru, maksimalno na 6 meseci.
Koliko se radilo i pod kojim uslovima , da li je imalo sve što je trebalo ?
Služba hitne pomoći je u toku dana imala prosečno 15 pregleda i 17 terena.
Povećan broj pacijenata u kućnom lečenju zbog davanja terapije, previjanja i dijagnostičko terapijskih procedura za osobe koje su pokretne ali imaju preko 65 godina. Prosečan broj poseta na terenu bio je 60.
U Službi opšte medicine javljalo se 7 do 15 pacijenata prosečno po izabranom lekaru, s tim što je broj usluga na dnevnom nivou varirao od 200 do 1000.
U Službi za zdravstvenu zaštitu dece u toku dana prosečno je na pregledu bilo 100-120-oro dece. U toku noći prosek pacijenata bio je 5.
Prosečan broj poseta u Službi za zadravstvenu zaštitu žena bio je 130, prilično povećan iz razloga što je Odeljenje ginekologije Opšte bolnice Kruševac primalo isključivo pacijentkinje sa hitnim stanjima kojima je neophodna zdravstvena zaštita na sekundarnom nivou i trudnice kojima je krenuo porođaj.Sve kontrolne preglede trudnica i ostala hitna stanja zbrinjavala je Služba za zdravstvenu zaštitu žena.
U Službi stomatologije primali su se samo hitni slučajevi i prosečno je bilo 30 pacijenata dnevno.
Služba Polivalentne patronaže obilazi samo porodilje i novorođenčad i koristi 2 službena vozila, pošto se radi o zdravoj i osetljivoj populaciji.
U Službi za radiološku dijagnostiku vršena su snimanja isključivo za potrebe KOVID ambulante, kao i dalje. Za svu ostalu potrebnu radiološku dijagnostiku pacijenti su upućivani u Opštu bolnicu Kruševac.
Služba za laboratorijsku dijagnostiku radila je u centaralnoj laboratoriji Dijagnostičkog centra i punktovima Službe za zdravstvenu zaštitu dece i Službe za zdravstvenu zaštitu žena, samo za hitna stanja. Punkt u 14.oktobru radio je isključivo za potrebe KOVID ambulante, kao i dalje.
Ličnu zaštitnu opremu smo dobijali od Republičkog fonda za zdravstveno osiguranje, donacija i obezbeđivali i iz ličnih sredstava Doma zdravlja Kruševac.
U sve seoske ambulante, prevoz zdravstvenih radnika od kuće do posla i natrag, obezbedio je Dom zdravlja Kruševac. Zdravstveni radnici su i sami, svojim sopstvenim prevozom dolazili i vraćali se sa posla.
Testiranje pacijenata na oboljevanje od KOVIDA 19 u Domu zdravlja Kruševac, počelo je 09.04.2020.godine.
Ekipa iz Veterinarske stanice radi dezinfekciju radnog prostora po rasporedu, a ekipa Javnog komunalnog preduzeća spolja. Dezinfekciju saniteta radi ekipa Zavoda za jano zdravlje Kruševac.
Dopisom Ministarstva zdravlja od 05.05.2020.godine, gde se kaže da je Vlada Srbije po preporuci kriznog štaba počela sa ublažavanjem mera u vezi sa pandemijom Kovid-a 19, od 07.maja počelo je sa radom Razvojno savetovalište u Službi za zdravstvenu zaštitu dece i omladine.
Od 11.05.2020.godine sve službe Doma zdravlja Kruševac, kao i gradske ambulante rade od 07 do 20 časova, Služba hitne medicinske i Služba za zdravstvenu zaštitu dece i omladine 24 sata. Seoske ambulante rade u ograničenom broju zbog gradskog prevoza, koji je još uvek limitiran. Pokriveni su svi strateški pravci od i ka grada sa ambulantama koje rade. Sistem zakazivanja u IZIS-u još uvek ne radi, tako da pacijenti mogu da zakažu pregled pozivanjem ambulanti i službi Doma zdravlja, s tim što je još uvek preporuka da se na pregled dolazi zbog hitnih stanja, naravno bez zakazivanja, a da se izabrani lekar zove za prepis terapije.
Kako ste Vi na sve to gledali , kao prvi „čovek“ Doma zdravlja ?
Bila sam u pripravnosti 24 sata, zbog stalnih izmena epidemiološke situacije i novih preporuka Ministarstva zdravlja. Obilazila sam Kovid ambulantu i pratila potrebe svih službi Doma zdravlja u novonastaloj situacija i trudila se da nađem najbolje rešenje i za zaposlene i za pacijente. Učestvovala sam u opremanju i organizaciji prostora za Kovid bolnicu u Hali sportova. Sve vreme sam sarađivala sa štabom za vanredne situacije i lokalnom samoupravom.
Šta vam je najupečatljivije ostalo u sećanju, neka situacija, dešavanje?
Na mene je najveći utisak ostavilo obolevanje pacijenata, poznanika, kolega i prijatelja, koji su bili u teškom stanju, a pojedini, na žalost i izgubili borbu protiv Korone.
Premda ste svi puno radili i još uvek to činite, kako izdržavate, s obzirom da dugo traje?
Snagu mi i dalje daje želja i volja da pomognem svim pacijentima i zaposlenima da istrajemo u borbi protiv Korone. Veliku podršku imam u svojoj porodici koja razume moje obaveze i stalna odsustva od kuće.
Za kraj razgovora, koja je poruka čitaocima
Pozivam sve građane koji se do sad nisu vakcinisali da dođu u Halu sportova i da se vakcinišu, jer je to jedini način da se vratimo u normalne tokove života.
Objavljeni tekst deo je projekta “Heroji našeg doba”.
Ovaj projekat je sufinansiran iz Budžeta Republike Srbije - Ministarstva kulture i informisanja. Stavovi izneti u podržanom medijskom projektu nužno ne izražavaju stavove organa koji je dodelio sredstva.
Ostavite komentar